Kilpailun säännöt

Tarkoitus ja tavoitteet

Kilpailun tarkoituksena on edistää suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta sekä kehittää tekijöiden ammattitaitoa.  SATU ry, Mainostajien Liitto ry ja MARK Suomen Markkinointiliitto ry ovat rekisteröineet   ©Voitto mainoselokuvakilpailu- tavaramerkin vuonna 1999.  Kilpailun ja gaalan järjestämisestä vastaa SATU ry. Vuonna 2017 kilpailu järjestetään jo 23. kerran.

Kilpailun tuomariston tulee arvioida mainoselokuvia elokuvallisen ilmaisun, luovien ratkaisujen ja omaperäisyyden perusteella. Arvioinnissa tulee myös huomioida mainostettavan tuotteen ja elokuvan yhteensopivuus. Voittoa voivat tavoitella yhtä lailla pienillä ja isoilla resursseilla toteutetut elokuvat. Tuomariston tulee noudattaa arvioinnissaan ammatillisesti eettisiä ratkaisu- ja menettelytapoja.

Kilpailu ja palkintojenjakogaala kokoavat yhteen mainoselokuvan tuotantoprosessin keskeiset osapuolet, mainostajat, mainostoimistot, tuotantoyhtiöt ja kaupalliset televisioyhtiöt.

Säännöt

Kilpailuun voivat osallistua suomalaista suunnittelua ja/tai tuotantoa olevat mainoselokuvat, joiden julkinen ensiesitys televisiossa, elokuvateattereissa tai internetissä Suomessa on tapahtunut vuoden 2017 aikana. Televisiossa tai elokuvateattereissa esitettävien mainoselokuvien esityspituus voi olla korkeintaan 180 sekuntia. Internet-sarjaan voi ilmoittaa enintään 10 minuutin mittaisen tarinallisen kokonaisuuden, joka voi kuitenkin olla osa pidemmästä yksittäisestä tai sarjamuotoisesta mainoselokuvasta tai verkkovideosta.

Kilpailuun ilmoittaja (tuotantoyhtiö, mainostoimisto tai mainostaja) vastaa siitä, että sillä on kaikki tarvittavat oikeudet mainoselokuvien ilmoittamiseen tähän kilpailuun, mainoselokuvien esittämiseen voitto-kilpailu.fi sivustolla yleisöäänestystä varten, short-listalle nousseiden mainoselokuvien esittämiseen ja arkistoimiseen pysyvästi voitto-kilpailu.fi sivustolle sekä oikeus kopioida mainoselokuvia ja editoida niistä koosteita palkintojenjakogaalassa esitettäväksi. Kilpailuun ilmoittaja luovuttaa kaikki nämä oikeudet korvauksetta kilpailua järjestävälle Satu ry:lle.

Tuomaristo

Tuomaristo vallitaan vuosittain ja kokoon pano 2017 on seuraava:

3 mainoselokuvatuotantoyhtiön edustajaa
3 mainostoimiston edustajaa
3 mainostajan edustajaa
1 kaupallisen televisiokanavien edustaja, jonka nimeää Screenforce Finland

Tuomaristo valitsee keskuudestaan puheenjohtajan, jonka tehtävänä on johtaa tuomariston työskentelyä, valvoa kilpailun tavoitteiden toteutumista ja mainoselokuva-alan yleisiä etuja sekä kommentoida tarvittaessa kilpailuvuoden töitä medialle ja pitää lyhyt puhe tuomariston puolesta Voitto Gaalassa.

Esituomaristo
Erikoissarjoissa voidaan valita erillinen esituomaristo, jonka jäsenten osaaminen on kiinteässä yhteydessä kategoriaan. Esituomariston jäsen voi olla myös varsinaisen tuomariston jäsen.

 

Tuomariston työskentely

Kilpailuun ilmoitettuja töitä arvioidaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä tuomariston kokouksessa mainoselokuvat arvioidaan keskustelemalla. Shortlistalle nousevat yhteisessä keskustelussa eniten nostoja saaneet ehdokkaat ja short-listan pituus määräytyy eri kategorioihin ilmoitettujen töiden lukumäärän mukaan ollen keskimäärin siitä 15-20%. Ensimmäisessä vaiheessa jokaisen tuomariston jäsenen tulee tutustua ehdokkaisiin etukäteen.

Toisessa tuomariston kokouksessa kaikki shortlistan ehdokkaat katsotaan, niistä käydään tarvittaessa keskustelu, jonka jälkeen tuomaristo antaa ehdokkaille sijaluvut suljetussa äänestyksessä. Sijaluvut pisteytetään ja paremmuusjärjestys määräytyy kokonaispisteiden mukaan. Tuomaristo ei saa tietää tuloksia, vaan ne julkaistaan vasta Voitto Gaalassa 8.3.2018.

Tuomaristolla on oikeus perustelluista syistä muuttaa ilmoitettujen töiden kilpailukategorioita ja sarjoittaa kilpailuun ilmoitettuja saman mainostajan yksittäisiä elokuvia, mikäli niiden suunnittelu ja tuotanto ovat samojen tekijöiden. Sarjoitetut mainoselokuvat käsitellään loppukilpailuvaiheessa yhtenä kokonaisuutena, jolloin kokonaisuudelle annetaan yksi sijaluku.

Kilpailusarjat

Kilpailusarjat ovat yleinen-, yhteiskunnallinen- ja kulttuuri-, internet-, efekti- ja Kauden Parhaat Sekunnit –sarjat. Grand Prix –palkinnon voi voittaa vain yleisessä kategoriassa kilpaileva mainoselokuva.
Kilpailuun ilmoitetaan yksittäisiä mainoselokuvia.

Yleinen sarja

Sarjassa kilpailevat televisiossa tai elokuvateatterissa esitetyt mainoselokuvat, jotka ovat osa yrityksen tilaamaa kaupallista mainoskampanjaa. Sarjassa jaetaan Grand Prix -palkinto sarjan eniten pisteitä saaneelle mainoselokuvalle sekä kulta-, hopea- ja pronssi -palkinnot.

Yhteiskunnallinen- ja kulttuurisarja

Sarjassa kilpailevat erityisesti julkisen ja kolmannen sektorin, mutta poikkeuksellisista ja perustelluista syistä myös muiden yhteisöjen tilaamat mainoselokuvat esitysvälineestä riippumatta. Näiden mainoselokuvien tavoitteen tulee olla valistuksellinen tai merkittäviä yhteiskunnallisia tai kulttuurisia hankkeita edistävä. Mainos voi olla toteutettu yritysyhteistyönä ja sitä on voitu esittää kaupallisten televisiokanavien tarjoamalla mainostilalla edullisin sopimuksin tai veloituksetta.

Internet-sarja

Sarjassa kilpailevat mainoselokuvat, joiden käyttöympäristö on jokin muu kuin perinteinen tv-kanava tai elokuvateatteri. Osa mainoselokuvan materiaalista voi myös olla esitetty televisiossa tai elokuvateatterissa.

Efektisarja

Sarjaan voi ilmoittaa Suomessa suunniteltuja ja/tai tuotettuja mainoselokuvia, joiden ensisijaisena arvioinnin perusteena on animaatio, 3D tai erikoisefektit. Efektisarjaan ilmoitettu mainoselokuva voi kilpailla myös muissa sarjoissa.

Kauden parhaat sekunnit -sarja

Sarjaan ei tarvitse erikseen ilmoittaa mainoselokuvia vaan kilpailusarjaan kuuluvat KPS-kilpailun shortlistalle vuoden 2017 aikana päässeet mainoselokuvat.

Tulokset

Kilpailun tulokset julkistetaan 8.3.2018 järjestettävässä Voitto-gaalassa.