Tiedote: Voitto-kilpailun shortlista ja tuomaristo julkistettu

01.03.2022

Voitto-mainoselokuvakilpailun finalistit on valittu

Voitto-mainoselokuvakilpailun shortlistalle valittiin jälleen värikäs kattaus vuoden 2021 tasokkaimpia mainoselokuvia. Mainostajista eniten töitä finaaliin sai Lidl Suomi (6). Tuotantoyhtiöistä eniten shortlistalle päätyi töitä Directors Guildilta (7) ja mainostoimistoista Folk Finlandilta (7). Voittajat palkitaan Voitto-gaalassa 5.4.2022.

Mainoselokuvakilpailussa on tänä vuonna viisi sarjaa: yleinen, yhteiskunnallinen ja kulttuuri, online-video, efekti ja animointi sekä musiikki ja äänisuunnittelu. Yleisö pääsee edellisvuoden tapaan äänestämään suosikkimainoselokuvaansa 1.3.2022 alkaen kilpailun verkkosivuilla osoitteessa www.voittokilpailu.fi/shortlist.

Kilpailutöiden määrä kasvoi viime vuodesta. Töitä ilmoitettiin mukaan 180, joista shortlistalle pääsi yhteensä 35. Listalle nousi myös ennestään tuttuja mainostajia, ja tuomaristo iloitsi monien toimijoiden muuntautumiskyvystä.

”Shortlistalle valikoitujen joukossa on jonkun verran aikaisemmilta vuosilta tuttuja mainostajia, ja erityisesti tuomaristo ilahtui toimijoista, jotka ovat pystyneet uudistumaan. Nopea reagointi kilpailijan tekemiseen sekä hulluttelu, jota ei ole vesitetty liialla järjenkäytöllä, saivat tuomariston hykertelemään. Online-sarjassa arvostettiin myös sisällön tärkeyttä – “jakaisinko tämän omassa somessa” oli yksi käytetyistä kriteereistä”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Katariina Harteela.

Pandemian vaikutukset eivät Harteelan mukaan näkyneet enää yhtä selkeästi vuoden 2021 mainoselokuvien teemoissa:

”Toisena koronavuonna filmeissä ei noussut selkeitä trendejä tai teemoja – pieninä poikkeuksina useammassa kilpailutyössä esiintynyt jalkapallo sekä toimistoympäristö. Tuomaristossa pohdimmekin, onko etätyön tekijöille iskenyt toimistonkaipuu, jota paikataan mainoselokuvilla.”

Harteelan mukaan tuomaristo mietti paljon sitä, missä menee kaupallisen ja yhteiskunnallisen mainoksen raja. Mikä on oikea paikka ja tapa palkita brändejä, jotka käyttävät valtaansa siihen, että maailmasta tulee parempi paikka? Kuinka järjestöjen ja kulttuuritoimijoiden viesteille saa raivattua tilaa mediahälyn keskeltä? Näihin kysymyksiin tuomariston keskusteluissa etsittiin vastausta niin yhteiskunnallista sarjaa kuin online-kategoriaakin pohdittaessa.

”Kaikkiaan kilpailutöiden monipuolisuus ilahdutti niin teemojen, genrejen kuin nousseiden tunnetilojen osalta. Tuomaristo kiittää hyvistä nauruista ja tunnustaa, että myös muutama kyynel vierähti poskelle filmejä katsellessa.”

Suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta edistämään sekä tekijöiden ammattitaitoa kehittämään tarkoitettu Voitto-mainoselokuvakilpailu pidetään tänä vuonna 27. kertaa. Sen järjestää Audiovisual Producers Finland – APFI ry, ja pääyhteistyökumppanina toimii kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland. Finnkino Oy sponsoroi kilpailua.

 

Yleinen sarja

Mainostaja: Snellmanin Lihanjalostus
Mainostoimisto: United Writers
Tuotantoyhtiö: Grillifilms

 

Kekkilä – Kukoistaville suhteille 

Mainostaja: Kekkilä
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki

 

Freeze Frame 

Mainostaja: Gigantti
Mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Lucy Loves Stories

 

Bussikuski 

Mainostaja: Saarioinen
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Kansallislehti (KÄÄK) 

Mainostaja: Sanoma Magazines / Aku Ankka
Mainostoimisto: Ryhmä Creative
Tuotantoyhtiö: Ryhmä Creative

 

Vaasalaisesta sähköstä riittää jaettavaa 

Mainostaja: Vaasan Sähkö
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Toinen puoliaika 

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Puuseppä ja nukke

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto

 

Tavoitteena maailman onnellisimmat silmät 

Mainostaja: Silmäasema
Mainostoimisto: Wörks
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions

 

HSL – Ei kotiintuloaikoja 

Mainostaja: HSL Helsingin seudun liikenne
Mainostoimisto: Sherpa
Tuotantoyhtiö: Long Story Short

 

Bounce 

Mainostaja: Woodio
Mainostoimisto: Domino Analytica
Tuotantoyhtiö: Woodpecker

 

Veikkaus – Huippu urheilija Kiri-Kalle: Grönholm 

Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Woodpecker

 

Prisma – Paluu arkeen 

Mainostaja: S-Ryhmä
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

SAKA – Kyllä kyllä (galleria) 

Mainostaja: Saka Finland
Mainostoimisto: Avidly
Tuotantoyhtiö: Grillifilms

 

Niille, jotka eivät syö Mä****rissä 

Mainostaja: Burger King
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: TBWA\Screen

 

Puhelu 

Mainostaja: Digita
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Mjölk

 

Wolt City 

Mainostaja: Wolt
Mainostoimisto: Wolt
Tuotantoyhtiö: Milford Film & Animation

 

Yhteiskunnallinen ja kulttuuri

Yksinäinen tyttö 

Mainostaja: Pelastusarmeija
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto

 

Mielinauha 2021 

Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: NORD DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Woodpecker

 

Virtuaalivaikuttaja Myrsky 

Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki

 

Online-video

Elisa – Pidetään yhteyttä. Pidetään yhtä 

Mainostaja: Elisa
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki

 

Lidl – Kursoripeli 

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Lidl Atlético – Ensimmäinen puoliaika 

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Pohjantähti: Läsnäolo vs poissaolo 

Mainostaja: Pohjantähti keskinäinen vakuutusyhtiö
Mainostoimisto: Kauas Creative
Tuotantoyhtiö: Kauas Creative

 

Make Sure You Can Trust Your Mac – The Blue Wire 

Mainostaja: Clean My Mac X
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Mjölk

 

Virtuaalivaikuttaja Myrsky 

Mainostaja: MIELI Suomen mielenterveys ry
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki

 

Suunto 9 Peak 

Mainostaja: Suunto
Mainostoimisto: Mjölk / We Are Open
Tuotantoyhtiö: Mjölk

 

Pukukoodi: Vapaus 

Mainostaja: Zalando
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: Simelius & Simelius

 

Efekti ja animointi

HS Ympäristö – Lue itsesi osaksi ympäristöä 

Mainostaja: Helsingin Sanomat
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions

 

Teleport to Any Reality – Introducing Varjo Reality Cloud 

Mainostaja: Varjo
Mainostoimisto: 20/20 Helsinki
Tuotantoyhtiö: 20/20 Helsinki

 

Kesäihmisen paras ystävä 

Mainostaja: S-Ryhmä / S-Market
Mainostoimisto: Bob the Robot
Tuotantoyhtiö: Pictures Helsinki

 

Hintaharmitus 

Mainostaja: Nordea Rahoitus
Mainostoimisto: N2 Creative
Tuotantoyhtiö: N2 Studio

 

Musiikki ja äänisuunnittelu

Maku, joka herättää tekijän 

Mainostaja: Paulig
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: OSASTO

 

Puuseppä ja nukke 

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto

 

Lidl Suomi feat. Spekti – Ay Makarena 

Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

 

Tuomaristo

Kilpailun yleiseen, online-video sekä yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjojen tuomaristoon kuuluivat puheenjohtaja, Creative Director Katariina Harteela, Reaktor Creative; tuottaja Juhana Salminen, Tonto Helsinki; Art director & Director Jenni Salonen, Veli Studio;  tuottaja Seppo Kerkelä; Creative Director Taneli Mustonen, Don Films; Executive Creative Director Marko Vuorensola, We Are Open; Copywriter/Creative Lead Juha Snellman, Wunderman Thompson Finland; Liiketoimintajohtaja, yksityisasiakkaat, Group CMO Karolus Viitala, Mehiläinen; Director of Marketing and Communications Seppo Niemelä, Verkkokauppa.com; Senior Brand Marketing Manager Eeva Aaltonen, Rovio sekä toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland, jonka korvasi ensimmäisessä kokouksessa Senior Advisor Maarit Aarrekangas, Marketing Finland.

Kilpailun efekti ja animointi -sarjan tuomaristoon kuuluivat ohjaaja Misko Iho; Colorist Henri Pulla; VFX Supervisor/3D Lead Lasse Kilpiä, Post Control sekä Creative Lead/Marketing Video Production Jussi Lehto, Rovio.

Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjan tuomaristoon kuuluivat äänisuunnittelija Jukka Åkerman, Toast Post; leikkaaja/säveltäjä Antony Bentley; säveltäjä/äänisuunnittelija Tuomas Nikkinen, Helsinki Sound Factory sekä muusikko Eva Louhivuori.

 

Lisätietoja antaa:

Olli Nurminen, projektipäällikkö
Audiovisual Producers Finland – APFI ry
olli.nurminen@apfi.fi
puh. 040 146 8210

 

Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.

Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Oy, Sanoma Media Oy, Discovery Finland, Fox Networks Group ja ViacomCBS Networks International Nordics. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.