Voitto-palkinnot on jaettu

05.04.2022

Lidlin Puuseppä ja nukke valloitti sekä tuomariston että yleisön – Vuoden mainostaja on Kesko 

Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin 27. kertaa järjestetyssä Voitto-gaalassa Helsingin Tennispalatsissa. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 180 työtä, joista shortlistalle pääsi yhteensä 35. 

Lidl Suomi voitti kilpailussa yhteensä neljä palkintoa, mukaan lukien Grand Prix’n mainoksella Puuseppä ja nukke. Mainoksen suunnitteli mainostoimisto Folk Finland ja tuotti Otto Tuotanto.  

Kilpailun tuomariston mukaan mainos on traaginen, oivaltava versio kaikille tutusta tarinasta.  

“Tätä filmiä ei voi helposti ohittaa, toisin kuin usein yksinäisyys voi jäädä huomaamatta.  Filmi sai monet itkemään, samaistumaan, liikuttumaan ja liikkumaan. Elokuvallisilta ansioiltaan erinomainen suoritus ja todella onnistunut vastuullisuusaiheen sovittaminen tarinaan ja jouluisen yhdessäolon teemaan”, tuomaristo kommentoi. 

Mainos on syntynyt yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. 

“Grand Prix on aina upea tunnustus, ja nyt erityisen hienoa on se, että palkinnon voitti mainos, joka ei ole tehty pelkästään myynnillisistä lähtökohdista. Ilokseni voin kertoa, että se on aktivoinut myös Punaisen Ristin ystävätoimintaa yksinäisten parissa”, sanoo Lidl Suomen Creative Manager Christian Saukkola. 

Puuseppä ja nukke nappasi paitsi Grand Prix’n, myös Yleisön Parhaat Sekunnit. Lidl Atléticon kursoripeli sai lisäksi hopeaa online-videoiden sarjassa, ja Lidlin kesähittien palkintosarja sai jatkoa, kun Ay Makarena palkittiin parhaana musiikki- ja äänisuunnittelusarjassa. 

Huumori vetosi tuomaristoon yleisen sarjan kärkikolmikossa. Voiton vei Gigantin Freeze Frame, jonka suunnitteli mainostoimisto NORD DDB Helsinki ja tuotti Lucy Loves Stories.  

Tuomariston kunniamaininnat saivat Burger King, Virtuaalivaikuttaja Myrsky -kampanja, tuottaja Ari Laitinen sekä värimäärittelijä Sarrah Wilkman. 

 

Kesko on Vuoden mainostaja 

Screenforcen hallitus valitsi Vuoden 2021 mainostajaksi Keskon. Perustelujen mukaan Keskolla on oman brändinsä sävy hallussa esimerkillisesti. Kesko on pitänyt oman linjansa ja panostanut koko ajan markkinointiin johdonmukaisesti sekä vahvasti liikkuvan kuvan voimin.      

”He ovat arjessamme mukana, tunnistettavasti ja riittävästi. He elävöittävät markkinoinnin konseptit, joka ovat varmasti auttaneet heitä tekemään historiansa parhaimman tuloksen vuonna 2021. Mainosfilmit, joita he tuottavat, ovat huipputasoa ja suomalaisen osaamisen taidonnäytteitä”, sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen. 

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin jo kolmatta kertaa Otto Tuotanto. Vuoden ohjaajaksi valittiin nouseva kyky Anna Äärelä. 

Katso kaikki palkitut elokuvat www.voittokilpailu.fi/voittajat